Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulyskrot3

Jan Lisiecki - Mozart Piano Concertos Nos. 20 & 21

k 71 06 2012 lisiecki

Jan Lisiecki (fortepian)
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks Christian Zacharias
Deutsche Grammophon 2012
Dystrybucja: Universal

Interpretacja: k5
Realizacja: k4

Janek Lisiecki to dziś najmłodszy artysta nagrywający dla Deutsche Grammophon. Na swój debiut wybrał popularne koncerty Mozarta, choć w Polsce znany jest głównie jako wykonawca Chopina. Najwyższy czas, by się to zmieniło.
Mimo młodego wieku, Janek dysponuje warsztatem, którego starsi mogą mu pozazdrościć. Ma też coś jeszcze – wrażliwość, niezwykłą dyscyplinę i pasję. Bez niej codzienne ćwiczenia od szóstej rano byłyby udręką, a są radością i spełnianiem życiowego powołania.
Mozart Lisieckiego jest pełen uroku, radości życia i optymizmu, ale na pewno nie jest infantylny. W koncercie d-moll ciemne akordy przypominają o nieuchronności przeznaczenia i tworzą most pomiędzy tym utworem, a innym, niedokończonym, napisanym w tej samej dramatycznej tonacji. Nie jest to jednak dramat romantyczny, z wielkimi uniesieniami i emocjami. Nad wszystkim górują dyscyplina, klasyczne proporcje i umiar oraz wewnętrzny spokój. Koncert C-dur to pokaz młodzieńczej pasji połączonej z poetyckim liryzmem i tym, co Francuzi określają nieprzetłumaczalnym w pełni na nasze słowem „sérénité”.
Piękny to debiut i znakomity przykład dialogu młodego artysty z doświadczonym mistrzem Christianem Zachariasem. Dialogi pianisty z orkiestrą to rozmowa pełna zrozumienia i szacunku. Nikt tu nikogo nie próbuje prześcignąć ani zagłuszyć. Również dlatego ta płyta jest tak cenna. Znakomity początek nowej drogi.

Autor: Maciej Łukasz Gołębiowski
Źródło: HFiM 6/2012

Pobierz ten artykuł jako PDF