Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulyskrot3

Lutosławski Songs and Carols

cdhfm10r004

DUX 2013

Muzyka: k4
Realizacja: k2

Kompozycje wokalne Witold Lutosławski pisał prawie przez całe twórcze życie. Omawiany tu album zawiera ich część, wybraną według mieszanego klucza gatunku/odbiorcy/ obsady wykonawczej. Są to więc kolędy, utwory dla dzieci, pieśni na głos kobiecy z akompaniamentem fortepianu. Na jednej płycie znalazły się kolędy, na drugiej – m.in. cykl pięciu pieśni do wierszy Iłłakowiczówny, sześć piosenek dziecinnych do poezji Tuwima oraz piosenki dziecinne do tekstów Porazińskiej. Anna Radziejewska z Mariuszem Rutkowskim wykonują je tak, aby chwile wesołości, wzruszenia i zachwytu mogli przeżyć wszyscy melomani – i ci najmłodsi, i ich rodzice. Nie ma tu infantylizacji czy mizdrzenia się do dzieciaków; jest natomiast perfekcja dykcji („O Panu Tralalińskim”), bezbłędne wykorzystanie gamy środków wokalno-aktorskich do przedstawiania galerii postaci ludzkich, zwierząt („Ptasie plotki”), przedmiotów i zjawisk przyrodniczych („Wiatr”). Uwagę zwraca niuansowanie barwy głosu i tempa, stosowanie akcentów i pauz. Tuż po II wojnie Lutosławski opracował na zamówienie PWM akompaniamenty do tradycyjnych polskich kolęd. Zrobił to w sposób tak wyrafinowany i nowatorski, że nie sposób śpiewać tych kolęd „zgrzebnie” czy „naiwnie”. Radziejewska prezentuje zatem świetną technikę, zamieniając takie kolędy, jak „Jezus malusieńki”, we współczesne miniarie. Kolejne udane wspólne nagranie Radziejewskiej z Rutkowskim zarejestrowano w przyjaznej akustyce Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 10/2014

Pobierz ten artykuł jako PDF