Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulyskrot3

Roscoe Mitchell And The Note Factory - Far Side

92-93 02 2011 roscoeMitchellAndTheNoteFactory

ECM 2010

Interpretacja: k4
Realizacja: k4

Roscoe Mitchell – ważna postać awangardy lat 60. – pozostaje w wybornej formie. Trzyma poziom i nie idzie na kompromisy.
Jego najnowsza płyta, będąca zapisem koncertu na festiwalu w Burghausen (2007), to mieszanka free, swobodnej improwizacji i elementów zaczerpniętych z muzyki XX wieku.
Tytułowy „Far Side” został zbudowany według zasady stopniowego zagęszczania faktury i dynamiki. „Amorficzny” początek rodzi się z pojedynczych zdarzeń i pauz. Wyraziste wejście fortepianów rozpoczyna proces gruntowania dźwiękowego płótna, na tle którego eksplodują linie sopranu i trąbki. Nie jest trudno doprowadzić do kulminacji; sztuką jest utrzymać ją przez dłuższy fragment utworu.
Oktetowi udało się to nadzwyczajnie. Co więcej, ani przez chwilę nie odnosimy wrażenia chaosu. Każda grupa instrumentów pracuje na własnych pasmach, precyzyjnie realizując przyjęte zadania. Kolejne utwory kontrastują z pierwszym. Mają otwartą strukturę, kameralny charakter, eteryczną fakturę. Album kończy frejazzowy kocioł z wybijającym się saksofonem lidera.
Warto zwrócić uwagę na skład zespołu (zdublowana sekcja rytmiczna, dwa fortepiany), który umożliwia tworzenie bogatej gamy kombinacji brzmieniowych. Intuicyjna budowa, kolektywna improwizacja, przestrzeń, faktura i kolor to najważniejsze cechy muzyki Mitchella.
Album skierowany do miłośników free i trzeciego nurtu.

Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 02/2011

Pobierz ten artykuł jako PDF