Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulyskrot3

New Trio Perpendicular - Realities

93-94 10 2013 NewTriom

TMP 2013

Muzyka: k5
Realizacja: k5

New Trio istnieje od 2009, ale koncertuje i nagrywa okazjonalnie. Powód jest prozaiczny: na co dzień muzycy działają w macierzystych formacjach. Skrzypek Mateusz Smoczyński gra w Turtle Island Quartet. Jego brat, Jan, ceniony realizator dźwięku i organista, kieruje zespołem Urszuli Dudziak. Perkusista Alex Zinger, freelancer, współpracuje z zespołami w Polsce i Rosji.

Album rozwija się w dwóch kierunkach. Pierwszy wyznaczają utwory Jana Smoczyńskiego, drugi – kompozycje zbiorowe członków tria. Tematy Smoczyńskiego opierają się na sprawdzonych wzorach. Nawiązują do mainstreamu, postbopu i fusion, natomiast muzyka tworzona przez kolektyw jest bardziej skondensowana, otwarta formalnie; eksponuje improwizację i brzmienie. W efekcie płyta jest niejednorodna stylistycznie (co jest jej cechą wyróżniającą, nie wadą) i zróżnicowana w charakterze – szybko zmieniający się klimat, oryginalny sound (skrzypce, Hammond i bębny rzadko spotykają się w jazzie) oraz wirtuozeria muzyków to jej główne walory.

Szczególnie polecam „My Deal”, gdzie Mateusz Smoczyński ujawnia fascynację Seifertem i Coltrane’em. Idealne wyczucie stylu legendarnego skrzypka oraz umiejętności warsztatowe Smoczyńskiego robią piorunujące wrażenie. Podobały mi się też „Song for S.”, zwłaszcza zniewalająca barwa organów, oraz „Momentum”, w którym muzycy wznoszą się na szczyty ekspresji.

Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 10/2013

Pobierz ten artykuł jako PDF