Serwis wykorzystuje pliki cookies

które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Hi-Fi.com.pl przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem

HFM

artykulyskrot3

Płyty roku 2014

plyta2014Miniony rok to chyba cisza przed burzą. Niby pojawiło się w nim sporo nowych płyt, w tym część naprawdę dobrych, ale czy któreś z tych fonograficznych wydarzeń zasługuje na miano rewolucyjnego? Może trudno już zrobić na nas wrażenie? Może w natłoku codziennych premier interesujące albumy po prostu zwyczajnie giną i dopiero prawdziwe arcydzieło potrafi wywołać poruszenie? W minionym roku takie arcydzieło było tylko jedno. Ale za to jakie!


LutoslawskiLutosławski
Utwory wokalno-instrumentalne
Szablewska-Borzykowska, Bartmiński, Kierner
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej/Daniel Raiskin
Chór Filharmonii Łódzkiej/Dawid Ber
Dux 2013
Recenzja: „HFiM 4/2014”

wyroznienie plyta2014

 

Pięć kompozycji z lat 1937-90 pokazuje rozwój stylu kompozytora. Lutosławski pisał dla sław, takich jak Peter Pears i Dietrich Fischer-Dieskau. Poprzeczka interpretacyjna została zatem zawieszona bardzo wysoko, ale wykonawcy nagrodzonego albumu sprostali wyzwaniu. Jasny, „niewinny” sopran Łucji Szablewskiej-Borzykowskiej; roztropnie dozujący ekspresję tenor Rafała Bartmińskiego; chłodny i precyzyjny baryton Stanisława Kiernera oraz świetnie poprowadzony łódzki chór to gwiazdy nagrania, do którego warto wracać.

 

 

 

 

 

 


SaxophoneSaxophone Conversations
Ars Duo: Dorota Samsel, Alicja Wołyńczyk
(saksofon sopranowy i altowy)
Szymon Nidzworski (saksofon tenorowy)
Bartosz Bednarczyk (fortepian)
Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz (fortepian)
Dux 2013
Recenzja: „HFiM 5/2014”

wyroznienie plyta2014

 

Nagranie udowadnia, że saksofon to nie tylko improwizujący instrument jazzowy, nie tylko szeregowy składnik orkiestr dętych i symfonicznych, lecz również błyskotliwy pierwszoplanowy bohater dzieł kompozytorów muzyki poważnej XX wieku – efektownie brzmiący solo i w składach kameralnych. Młode instrumentalistki wybrały utwory Aleksandra Tansmana, Paula Hindemitha, Karola Beffy, Christiana Lauby, Alojzego Thomysa i Alfreda Desenclos. Prezentują rewelacyjną biegłość w palcołomnych pasażach i ujmującą wrażliwość na niuanse artykulacji i dynamiki, co przekłada się na umiejętność ewokowania rozmaitych nastrojów.

 

 

 

 

 


stabatAgostino Steffani
Stabat Mater
Bartoli, Behle, Fagioli, Prégardien
Coro della Radiotelevisione Svizzera,
I Barocchisti/Diego Fasolis
Decca 2013
Recenzja: „HFiM 6/2014”

plyta2014

 

Dla większości słuchaczy to odkrycie twórczości Agostino Steffaniego. Tytułowe „Stabat Mater” należy do najpiękniejszych opracowań tekstu tej sekwencji w dziejach muzyki. Fragmenty, w których dialogują głosy, brzmią jak fascynujące ansamble operowe. Natchniony dyrygent, Diego Fasolis, ma do dyspozycji pierwszorzędnych śpiewaków, wśród których prym wiodą: Cecilia Bartoli – jak zawsze brawurowa – oraz jeden z najlepszych młodych kontratenorów – Argentyńczyk Franco Fagioli.

 

 

 

 

 

 

 


PinkFloydPink Floyd
The Endless River
Parlophone 2014
Dystrybucja: Warner Music
Recenzja: „HFiM 12/2014”

plyta2014

 

„The Endless River” jest niezwykle pięknym akordem, wieńczącym muzyczną historię Pink Floyd. Album, niemal w całości instrumentalny, to hołd złożony Rickowi Wrightowi – zmarłemu klawiszowcowi grupy. I znacznie więcej zarazem: esencja stylu formacji, mieszanka jej klasycznych i uwspółcześnionych brzmień, podróż przez nastroje i uczucia, którymi przepełniona jest jej twórczość. A w końcu – również dowód na to, że drugiego takiego zespołu jak Pink Floyd nigdy nie było i już nigdy nie będzie.

 

 

 

 

 

 

 

 


PaoloNutini CausticLovePaolo Nutini
Caustic Love
Recenzja: „HFiM 5/2014”

wyroznienie plyta2014

 

 

W 2014 roku Paolo Nutini skończył 27 lat. Jak wiadomo, jest to wiek, w którym muzyczny talent może się ukształtować w pełni. „Caustic Love” to nie tylko dowód na to, jak dobrym wokalistą jest Szkot, ale też lekcja klasy w rytmach R&B. Właściwie już sam utwór „Iron Sky” wystarczyłby do uczynienia tej płyty wielką, a to nie jedyny przykład, jak świetnym głosem i muzycznym charakterem dysponuje Nutini.

 

 

 

 

 

 

 


MaryChapinCarpenter SongsFromTheMovieMary Chapin Carpenter
Songs From the Movie
Zoë Records 2014
Recenzja: „HFiM 9/2014”

 

wyroznienie plyta2014

 

 

 

Country z domieszką rocka w najlepszym wydaniu. Do tego sekcja dęta i smyczki. Mary Chapin Carpenter nagrała na nowo słynne piosenki ze swojego autorskiego dorobku. O ile symfoniczne opracowania nie zawsze poprawiają pierwowzory, tym razem efekt jest fantastyczny.

 

 

 

 

 

 

 


BethHaerJoeBonamassa LiveinAmsterdamBeth Hart i Joe Bonamassa
Live in Amsterdam
Mascot Music 2014
Recenzja: „HFiM 7-8/14”

wyroznienie plyta2014

 

Joe Bonamassa zdecydował się na kolejną płytę zarejestrowaną „na żywo”. Do współpracy zaprosił Beth Hart – wokalistkę, która sprawdza się zarówno w rocku, jak i w bluesie. Efekt jest nadzwyczaj dobry. Jeśli Hart i Bonamassa będą razem koncertować w Polsce, warto się wybrać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


cupCup of Time
Plays Namysłowski
Dux 2014
Recenzja: „HFiM 9/2014”

 

plyta2014

 

Kwartet Cup of Time gra tematy Zbigniewa Namysłowskiego, inspirowane polskim folklorem. Na płycie znalazły się także śląskie melodie ludowe, „Kujawiak” Grażyny Bacewicz oraz kompozycje członków zespołu. Pomysłodawcą projektu, aranżerem i współwykonawcą wszystkich utworów jest znakomity flecista Ryszard Borowski. Do nagrań zaproszono samego Namysłowskiego, który w 2014 roku obchodził 75. urodziny. Świetny album – muzyka łącząca klasyczną elegancję i jazzowy nerw.

 

 

 

 

 

 


MonikaLidkeMonika Lidke
If I Was To Describe You
Polskie Radio 2014
Recenzja: „HFiM 9/2014”

 

wyroznienie plyta2014

 

Album Moniki Lidke, mieszkającej w Londynie polskiej wokalistki, kompozytorki i autorki tekstów, spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i krytyków. I trudno się dziwić, bo muzyki z tej płyty – zgrabnej mieszanki popu, jazzu i folku – słucha się z prawdziwą przyjemnością. Niemal każdy utwór to materiał na hit, zaś głos artystki – czysty, łagodny, pozbawiony jakiejkolwiek maniery – jest w stanie uwieść każdego, nawet mało wyrobionego fana.

 

 

 

 

 

 


SimcockSimcock & Goloubev
Reverie at Schloss Elmau
ACT Music 2014
Recenzja: „HFiM 5/2014”

wyroznienie plyta2014

 

Pianista Gwilym Simcock i kontrabasista Yuri Goloubev nie tylko grają, ale też stworzyli niemal cały repertuar tej płyty. Mariaż fortepianu i kontrabasu wypadł wyjątkowo udanie. Łagodne brzmienia, w sam raz na wieczór, do poduszki, lub na spokojny niedzielny poranek, uwodzą słuchaczy już od pierwszego utworu.

 

 

 

 

 

 


PhilipCatherineCatherine & Wind
New Folks
Act Music 2014
Dystrybucja: GiGi
Recenzja: „HFiM 3/2014”

wyroznienie plyta2014

 

Gitarę z basem słyszeliśmy już wielokrotnie z domowych głośników, ale rzadko współbrzmienia obu instrumentów były aż tak intrygujące. 71-letni Catherine koncertował z największymi, zapewne stąd w utworach na „New Folks” taka różnorodność stylistyczna. No i świetny Martin Wind na kontrabasie.