HFM

Płyty Roku 2011

Widmo kryzysu krąży nad światem. Nie tylko tym gospodarczym i ekonomicznym, ale muzycznym także. Co ciekawe, widać to dziś bardziej w obszarze kultury popularnej niż w gatunkach tradycyjnie uznawanych za niszowe. Rok 2011 należał do muzyków jazzowych i to ich twórczość najbardziej postanowiliśmy wyróżnić.

Nagroda Roku 2011

On the Threshold of Hope
Chamber Music of Mieczysław Weinberg
Richard Margison (tenor)
Arc Ensemble
RCA Red Seal 2011
Dystrybucja: Sony Music
Recenzja: „HFiM 6/2011”

75-77 01 2012 OnTheThresholdOfHope

Zanim muzyka Mieczysława Weinberga na dobre zagości w Polsce na koncertach i płytach, dorobek autora opery „Pasażerka” poznajemy dzięki coraz częstszym nagraniom zagranicznym − takim jak to. „On the Threshold of Hope” („Na progu nadziei”) stanowi muzyczny zapis przeżyć wojennych Weinberga w wybranych utworach kameralnych. Błyskotliwe pomysły kompozytorskie, wstrząsające pieśni w języku jidysz, emocjonalna interpretacja Richarda Margisona – to powody, by właśnie od tej płyty zacząć przyjaźń z Weinbergiem.

 

Wyróżnienie Roku 2011

Caribbean Rhapsody
James Carter
Concerto for Saxophone and Orchestra Roberto Sierra
Universal Music 2011
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 7-8/2011”

75-77 01 2012 CaribbeanRhapsody

Fantastyczny przykład spotkania jazzowego muzyka z poważnym repertuarem napisanym współcześnie na saksofon. Na najnowszej płycie James Carter zarejestrował dwie kompozycje urodzonego w Puerto Rico Roberto Sierry, ucznia m.in. wielkiego Gyorgy Ligetiego. Solista jest w najwyższej formie, a do tego towarzyszy mu roztańczona, elektryzująca Sinfonia Varsovia. Oba utwory na płycie pokazują możliwości instrumentu i wykonawcy, dając przy tym wiele radości każdemu słuchaczowi. Nawet takiemu, który zwykle woli Bacha od Basiego i Mozarta od Marsalisa.

 

Wyróżnienie Roku 2011

André Previn
Brief Encounter
Elizabeth Futral, Nathan Gunn, Kim Josephson Houston Grand Opera Orchestra/Patrick Summers Deutsche Grammophon 2011
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 6/2011”

75-77 01 2012 BriefEncounter

Najnowsza opera André Previna „Brief Encounter” („Spotkanie”) to przykład znakomitego muzycznego dzieła postmodernistycznego. Libretto jest inspirowane sztuką Noëla Cowarda pod tym samym tytułem i scenariuszem filmu Davida Leana z lat 40. XX wieku. Mistrzowska partytura, łącząca brzmienia symfoniczne z elementami jazzu, jest podporządkowana wymogom atrakcyjności dramaturgicznej i prawdy psychologicznej. Wartka narracja i trafnie dobrani wykonawcy wszystkich ról sprawiają, że operę Previna widać uszami. Uwaga – nagranie live.

 

Nagroda Roku 2011

Live At Birdland
Lee Konitz/Brad Mehldau/ Charlie Haden/Paul Motian ECM 2011
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 7-8/2011”

75-77 01 2012 LiveAtBirdland

Czterech wielkich mistrzów, mających już zapewnione miejsce w historii jazzu, zagrało na scenie legendarnego klubu Birdland. Występowali w nim najwięksi i powstawały nagrania wybitne, mające wpływ na kolejne pokolenia muzyków. Czy zatem dostaliśmy muzealny eksponat, który ma się sprzedać tylko ze względu na nazwiska twórców? Nic z tych rzeczy – to żywa płyta, pełna wspaniałych interakcji. I jest jeszcze coś – niepowtarzalne brzmienie, mądrość i pewność każdego z artystów. Coś, co udziela się także nam – słuchaczom.

 

Wyróżnienie Roku 2011

Komeda
Leszek Możdżer
ACT 2011
Recenzja: „HFiM 7-8/2011”

75-77 01 2012 leszekMozdzer

Było już tyle płyt komedowskich, że wydawałoby się, iż nie sposób nic nowego z tej muzyki zrobić. Leszkowi Możdżerowi się udało. Jego Komeda jest finezyjny, pełen ozdobników, błyskotliwy i zaskakujący. W swoim solowym debiucie dla niemieckiej firmy ACT Możdżer wstrzelił się idealnie w gusta europejskich odbiorców. I zrobił to z klasą, bez artystycznych kompromisów i mielizn. Brawo!

 

Wyróżnienie Roku 2011

Live
Toots Thielemans
Challenge Jazz 2010 Dystrybucja: Multikulti
Recenzja: „HFiM 6/2011”

75-77 01 2012 TootsThielemans

Legendarny wirtuoz harmonijki ustnej w otoczeniu sprawnie grających europejskich instrumentalistów. Na program albumu składają się nagrania z ich wspólnych tras koncertowych. Przeważają standardy z „Summertime” na czele. Dobór materiału atrakcyjny, a wykonania mistrzowskie.

Wyróżnienie Roku 2011

Karnas
Grzegorz Karnas
Hevhetia 2011
Recenzja: „HFiM 12/2011”

75-77 01 2012 grzegorzKarnas

Doskonały album Grzegorza Karnasa – wokalisty, autora tekstów, aranżera, artysty bardziej cenionego za granicą (np. we Francji) niż w Polsce. Płyta zawiera autorskie wersje utworów m.in. Stinga, Joni Mitchell, Dżemu i Dezertera. Lider intrygująco zestawił i przetworzył elementy różnych trendów muzycznych, zachowując przy tym własny styl i jazzowy idiom. Niepowtarzalną aurę tworzą partie wiolonczeli wykonywane przez Adama Olesia. Propozycja Karnasa to próba przełamania stagnacji i rutyny polskiej wokalistyki jazzowej w męskim wydaniu.

 

Wyróżnienie Roku 2011

The Madman Rambles Again
Rafał Sarnecki
Fresh Sound 2011
Recenzja: „HFiM 5/2011”

75-77 01 2012 RafalSarnecki

Płyta gitarzysty i kompozytora Rafała Sarneckiego, absolwenta dwóch amerykańskich uczelni, jest propozycją ambitną i doskonałą warsztatowo. Utwory Sarneckiego są wyrafinowane pod względem harmonicznym i fakturalnym oraz zdyscyplinowane formalnie. Na osobne uznanie zasługują aranże, które dodają muzyce dodatkowych walorów. Jako lider Sarnecki koncentruje się na brzmieniu i budowaniu płynnej frazy, nie zaś – co częste u gitarzystów – na fajerwerkach technicznych. Ważny jest udział pozostałych muzyków,m.in. pianisty Pawła Kaczmarczyka.

Nagroda Roku 2011

Give Till It’s Gone
Ben Harper
Virgin 2011
Recenzja: „HFiM 10/2011”

75-77 01 2012 benHarper

„Give Till It’s Gone” Harpera to jak prezentacja tego, co w rocku najlepsze. Znajdziemy tu przebojowe piosenki, ballady, ciągnące się jam session, energiczniejsze kawałki oraz efektowne partie instrumentalne i wokalne. Trudno się uwolnić od tego kompletnego, klasycznego, a jednak nowocześnie brzmiącego krążka!

 

Wyróżnienie Roku 2011

The Deep Field
Joan As Police Woman
Play It Again Sam 2011
Recenzja: „HFiM 9/2011”

75-77 01 2012 TheDeepField

„Joanna w roli policjantki” to niecodzienny pseudonim dla rockowej wokalistki. Ponieważ należy on do artystki komponującej ciekawe piosenki i do tego wystrzałowo je wykonującej, warto o nim pamiętać, przeglądając płytowe zbiory w sklepach muzycznych. „The Deep Field” będzie doskonałym wyborem.

 

Źródło: HFiM 1/2012

Pobierz artykuł jako PDF